På basis af Vordingborg Kommunes fremtidige indsatser (link) er der udarbejdet en fremskrivning af CO2-udledningen, så vi kan se hvor langt vi er fra målsætningerne for 2030 og 2050. Den manglende reduktion i udledningerne benævnes ”Manko”
Fremskrivning uden indsats (sort linje), fremskrivning med indsats (orange linje), målsætning (grøn stiplet linje).
Oversigt over udledninger (ton CO2) i fremskrivning til 2030 og 2050 ved realisering af indsatskataloget.
Vurdering af manko 2030
I fremskrivningen mangler der en reduktion på 68.128 ton CO2 i 2030. Ud fra sammensætningen af udledningerne vil landbrug/arealanvendelse og transportområdet være i fokus.
Staten har i oktober 2021 vedtaget ”Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug”. Med den statslige aftale forventes en reduktion på 55% til 65% på landbrugsområdet i 2030. Hovedparten af den statslige indsats er endnu ikke medtaget i den kommunale fremskrivning. Der er indregnet reduktioner på de områder af aftalen, hvor Vordingborg Kommune kan se sig som direkte part i indsatsen, hvorfor indsatserne fremgår af indsatskataloget i forhold til Landbrug/arealanvendelse. Samlet forventes reduktionerne på landbrugsområdet i forhold til fordøjelse, gødningslagre og landbrugsjorden at blive reduceret væsentlig ud over den kommunale fremskrivning.
På transportområdet forventes der ligeledes yderligere reduktioner, dels igennem en ny mobilitetsplan som forventes udarbejdet i 2022-2023, men hvor resultatet heraf endnu ikke er kvantificeret, og dels lokal udnyttelse af lokalt produceret biobrændsel, som ligeledes ikke er indregnet pga. uafklaret potentiale.
Udledningerne i 2030 forventes at indfri målsætningen om en samlet reduktion på 70%. Hvilket vil skulle vurderes ved næste revision af klimaplanen i 2026, hvor der blandt andet forventes et større fokus på udledningsstien for Landbrug og Arealanvendelse.
Vurdering af manko 2050
I fremskrivningen mangler der en reduktion på 131.535 ton CO2 i 2050. Udledningerne i 2050 forventes primært at komme fra landbrugsområdet, og forventes for hovedparten reduceret på baggrund af statslige indsatser. Transportområdet vil fortsat rumme en del udledninger, hvilket skal håndteres gennem yderligere teknologiske fremskridt eller gennem CO2-lagring i et omfang der svarer til den fortsatte udledning.
Mankoen i 2050 vil løbende skulle vurderes ved revision af klimaplanen, og Vordingborg Kommune forventer, at de kommende 30 år rummer en lang række nye teknologier, som kan bidrage til den endelige udledningssti mod CO2-neutralitet i 2050.