Landbrug og arealanvendelsen vil i fremtiden udgøre hovedparten af CO2-udledningen i Vordingborg Kommune. Udvikling og omstilling af selve landbruget er ikke et arbejdsområde, som kommunen traditionelt beskæftiger sig med, og viden på området ligger således hos andre myndigheder, landbrugets egne organisationer og rådgivere. Dog kan et fokus fra kommunal side være på landbrugets følgeerhverv, som katalysator for omstilling og CO2-reduktion i selve landbrugserhvervet. Eksempelvis kan nævnes biogasanlæg, som udnytter energipotentialet i gylle, og dermed reducerer landbrugets udledninger. Lokale levnedsmiddelvirksomheder kan, som aftager landbrugets produkter, også være med til at definere produktionen i landbruget, og dermed skabe et væsentligt bidrag i forhold til den lokale omstilling i forhold til valg af mere klimavenlig produktion.
Landbrug og arealanvendelse | Kommunen, som virksomhed | Kommunen, som ejer af forsynings-selskaber | Kommunen, som myndighed | Kommunen, som facilitator, formid-ler, partner mv. |
---|---|---|---|---|
Målsætning: |
L1: Omlægning af kommunalt ejede arealer. | Ingen |
L2: Revision af kommuneplanen og arealanvendelse. L3: Omlægning af kulstofrige lavbundsarealer. L4: Ny natur og skovrejsning. |
L5: Formidle kampagner om grøn omstilling mv. overfor landbruget L6: Tiltrækning af ”grønne” virksomheder. |
L1: omlægning f kommunalt ejede arealer
Ca. 100 ha kommunalt ejede arealer er i dag bortforpagtet. Områderne er anbefalet at udgå fra drift til udlagte engarealer indtil de skal tages i brug til byvækst eller andre formål. Andre arealer er ikke planlagt og kan derfor anvendes til mere permanente naturtyper eksempelvis skovrejsning.
Indsatsen vil bidrage med CO2-reduktioner pga. omlægning af arealerne og den øgede biodiversitet.
L2: revision af kommuneplanen og arealanvendelse
Der i forbindelse med den kommende kommuneplan 2022-34 lagt op til at øge udlægget til skovrejsning og forbedre udpegningerne af lavbundsarealer, der begge kan bidrage til reduktion af CO2-udledning. Bl.a. vil udpegningen af skovrejsningsområder blive øget fra 2% til 17% af kommunens samlede arealer. Udpegning af lavbundsarealer skal sikre, at der inden for områderne ikke etableres permanente anlæg, som kan hindre at områderne sættes under vand.
L3: omlægning af kulstofrige lavbundsarealer
Kommunen tager en aktiv rolle i forhold til omlægning af kulstofrige lavbundsarealer (Klima-lavbund). Kommunen har på baggrund af et analysearbejde taget initiativ til den nødvendige projektmodning. Den statslige indsats har høj prioritet, hvorfor der er afsat midler, hvor kommunen også kan ansøge om midler til arbejdet.
L4: ny natur og skovrejsning
Indsatsen i forhold til ny natur og skovrejsning samt forbedring af eksisterende naturområder i større og mindre skala bidrager samlet set til CO2-reduktion. Reduktionen kommer fra, at landbrugsarealer stopper dyrkning af arealer og, at ny skov vil optage CO2. Potentialet i forhold til omlægning af arealer sker i nært samarbejde med jordejerne, hvor de aktuelle projekter som LIFE Clima-Bombina på Knudshoved Odde og LIFE Orchids på Østmøn er gode eksempler på større omlægninger.
L5: formidle kampagner om grøn mobilitet mv. overfor landbruget
Som på øvrige områder er formidling en væsentlig indsats til at opnå CO2-reduktion. Kommunen kan her spille en vigtig rolle i formidling af andre myndigheder og øvrige parters informationskampagner. Et godt eksempel er den seneste formidling af tilbuddet om rådgivning vedr. overgangen til økologisk landbrug.
L6: tiltrækning af "grønne" virksomheder
Som beskrevet er omstilling af landbruget også afhængigt af landbrugets følgeerhverv. Derfor er det væsentligt, at der arbejdes for tiltrækning af ”grønne” virksomheder, der forædler landbrugets produktion. Dette kan enten være gennem udnyttelse af biomasse eller grønne fødevareerhverv, som er afhængige af lokale producenter. En stor del af denne indsats varetages af den kommunalt ejede virksomhed Business Vordingborg.