Boligudbygning

MÅL FOR BOLIGUDBYGNING

  • Fremtidig byvækst skal fortrinsvis ske ved kommunens købstæder. Ved Vordingborg placeres den fremtidige byvækst også i omegnsbyerne.
  • Byvækst skal ske under hensyn til natur- og kulturværdier, samt sikre adgang til rekreative interesser omkring byerne.

Udlæg af nye byvækstarealer skal ske under hensyntagen til eksisterende naturmæssige og kulturhistoriske interesser. Udformningen af de nye områder skal være inkluderende eksempelvis gennem sikring af god tilgængelighed til nærrekreative områder.

Kort 3.1

Ledige boligarealer

3.1
Ved planlægning af nye boligområder skal der sikre tilstrækkelige arealer til parkering og grønne fælles områder i henhold til normerne i ”Generelle rammebestemmelser”.

3.2
Lokal håndtering af regnvand skal indtænkes i byvæksten.

3.3
Byernes endelige afgrænsning mod det åbne land skal planlægges på en sådan måde, at landskabelige værdier påvirkes mindst muligt. Afgrænsningen skal i lokalplanlægningen fastlægges med henblik på at opnå klare grænser mellem by og åbent land, hvor både de særlige landskabsinteresser og hensynet til byernes funktionalitet skal iagttages.

3.4
Selv om et areal er udlagt til fremtidig byvækst, skal de mindre naturområder og kulturhistoriske anlæg mv., der er omfattet af generelle beskyttelsesbestemmelser, bevares som landskabsmæssige værdier for borgerne og som levesteder for det vilde dyre og planteliv.

3.5
Nye udlæg fremgår af kort 3.2-3.4.

3.6
Arealer der udgår, fremgår af kort 3.6-3.10.

Kort 3.2 – Vordingborg

Grønt areal udlægges til byvækstområde

Kort 3.4 - Nyråd

Grønt areal udlægges til byvækstområde

Kort 3.6 - Stensved

Rødt areal udgår

Kort 3.7 - Kalvehave

Rødt areal udgår

Kort 3.8 - Bårse

Rødt areal udgår. I den sydlige del af området ophæves den eksisterende lokalplan nr. 37 og arealet tilbageføres til landzone.

Kort 3.9 – Kastrup-Ndr. Vindinge

Rødt areal udgår

Kort 3.10 - Nyråd

Rødt areal udgår. Arealet udlægges fremadrettet til rekreativt område.

Udbygningen af nye boligområder har hidtil foregået ved de tre købstæder og i omegnsbyerne til Vordingborg. Denne udvikling forventes at fortsætte, hvilket understøttes gennem kommuneplanens udlæg af arealer til boligformål. Ved gennemgang/prioritering af de udlagte arealer lægges vægt på følgende parametre:

  • Understøtte bymønsteret.
  • Understøttelse af offentlig og privat service.
  • Understøttelse af byliv og bymiljø.
  • Bedst mulige betingelser for den kollektive trafikbetjening.
  • Hensyn til genanvendelse og revitalisering af ældre byområder.
  • Hensyn til trafiksikkerhed og fornuftig afvikling af trafikken.
  • Hensyn til vandindvindings- og råstofinteresser.
  • En hensigtsmæssig varme-, energi og vandforsyning samt spildevandsbortskaffelse til sikring af en bæredygtig udvikling.
  • Hensyn til landskabelige, jordbrugsmæssige, natur- og kulturhistoriske interesser.
  • Muligheden for forebyggelse af forurening og støj.
  Eksisterende
restrummelighed
(ha)
Ændring af
planen
(ha)
Ledige arealer
2017-2029
(ha)
Vordingborg 26,9 +20,8-14,2 33,5
Præstø 11,8 - 11,8
Stege-Lendemarke 12,7 - 12,7
Bogø 1,9 - 1,9
Bårse 3,3 -2,3 1,0
Damme-Askeby 1,3 - 1,3
Hjertebjerg/Borre/Klintholm 0 - 0
Kalvehave/Viemose 7,1 -6,2 0,9
Lundby/Køng 10,6 - 10,6
Mern 3,9 - 3,9
Nyråd 9,3 +3,3-1,8 10,9
Stensved 10,2 -4,3 5,9
Ørslev 16 - 16
Uden for bymønsteret 1,8 +3,3 5,1
I alt 116,8 -1,4 115,4

Ovenstående tabel viser rummeligheden i arealer udlagt til byvækst for boliger i planperioden 2022–2033. Tabellen viser, at der er en restrummelighed på 117 ha., hvilket er et fald på 13 ha. i forhold til opgørelsen ved Kommuneplan 2018. Ved udbygning med blandet rækkehuse og parcelhuse giver arealet mulighed for ca. 1.140 boliger. De 1.140 boliger er fastsat ud fra et arealbehov på 10 boliger pr. ha. ud fra et arealbehov på 5,5 boliger pr. ha til parcelhusbyggeri og 14 boliger pr. ha ved tæt-lavt byggeri.

Rummeligheden i de udlagte arealer skønnes at være dækkende for behovet i planperioden, hvor der i boligbyggeprogrammet for Vordingborg Kommune forventes en udbygning på 120 huse pr. år. over de næste 12 år. Stigningen på 120 boliger pr. år er historisk set relativt lavt, da den gennemsnitlige udvikling er på 150 nye boliger pr. år (1981 til 2021), men stor del heraf etableres gennem omdannelse/fortætning af eksisterende byområder. Det må dog antages, at den geografiske fordeling af byvæksten vil se anderledes ud end udlæggene, idet den hidtidige byvækst primært har foregået i omegnsbyerne til Vordingborg, hvorfor en større andel af restrummeligheden muligvis burde være placeret her.

ÆNDRINGER I KOMMUNEPLANEN

Da de eksisterende udlæg kan understøtte den forventede byvækst de kommende 12 år udlægges der ikke nye arealer til boligformål i kommuneplanen. Der sker dog en omfordeling af arealerne, som beskrevet herunder.

NYUDLÆG - VORDINGBORG VEST (21,2 HA) – SE KORT 3.2

Området blev udpeget som udviklingsområde inden for kystnærhedszonen i 2019. Dette bevirker, at der i planlægningen for området allerede er taget højde for den potentielle påvirkning af det kystnære landskab. Udpegningen af udviklingsområdet bevirker, at Vordingborg Vest er en ny mulighed for at Vordingborg kan udvides betragteligt mod vest. Muligheden er tilvejebragt på baggrund af godsets Rosenfeldts velvilje til at bidrage med et 67 ha stort areal lige vest for hovedvejen og banestrækning sydover.

Området har med sin særegne topografi, med relative store kotespring, en rig mulighed for at blive et spændende boligområde/bydel, hvor naturen spiller en stor rolle, idet det påtænkes at underbygge bydelen med flere grønne strøg og bælter på tværs gennem området. Bydelen tænkes i mindre grad at kunne indeholde liberalt erhverv, som dagligvarebutik og eller mindre serviceerhverv/pop up butikker på grundens nordøstlige hjørne, samt café/kiosk i et påtænkt centralt naturskabt grønt område. I første omgang tænkes udbuddet af boliger at være enten kædehuse eller rækkehuse, der vil bugte sig gennem landskabet, ved at følge topografien.

Udfordringerne med at danne sammenhæng af resten af byen bliver flerfoldige, idet hovedvejen bliver en naturlig barriere, der kan blive er en udfordring for de lette trafikanter at krydse og bydelen kan nemt opfattes afsondret fra resten af Vordingborg, kun tæt på Ore. Herudover skal det overvejes hvordan man får dannet et decentralt centrum, der kan tilføre bydelen et liv i dagligdagen.

I kommuneplanen udpeges 21,2 ha til byvækst, hvilket er ca. halvdelen af det potentielle byvækstområde inden for udviklingsområdet. Udpegningen tager udgangspunkt i hensyntagen til lavtliggende oversvømmelsestruede arealer, landskabelige værdier inden for området samt miljøbelastede områder (støj fra infrastruktur og potentielle lugtgener fra rensningsanlægget mod syd).

NYUDLÆG – NYRÅD (3,3 HA) – SE KORT 3.4

Udlægget nord for Hulemosesøen vil være afslutningen på Nyråd mod nord. De eksisterende vejudlæg i området har taget højde for udbygning på dette areal, da der både er reserveret vejareal i forhold til tilslutning mod syd (Fladbæksvej) og mod vest (Solbakken).

I forhold til placeringen inden for kystnærhedszonen vurderes udbygningen ikke at påvirke det kystnære landskab, da der er tale om et areal, som ligger i tæt tilknytning til eksisterende bebyggede områder og eksisterende infrastruktur i form af Mønsvej. Udbygningen skal ske under hensyntagen til den potentielle støjpåvirkning fra Mønsvej, hvorfor arealet mellem boligområdet og vejen udlægges til rekreative formål, så det bliver muligt at etablere støjvold og beplantning mellem vejen og boligområdet.

En del af området ligger inden for den udpegede sikkerhedszone i landsplandirektivet for Grøn-Gas Lolland-Falster. Områdets afgrænsning svarer til afstanden for øvrig boligområders afstand til gasledningen (nordvest og sydøst for udlægget), hvorfor risikobilledet ikke vurderes at blive ændret som følge af fremtidig boligbebyggelse på stedet.

For at skabe mulighed for de 28,7 ha nyudlæg reduceres den eksisterende restrummelighed tilsvarende med 28,7 ha, som angivet på kort 3.6 til 3.10. Følgende arealer udgår:

REDUKTION - STENSVED (4,3 HA)

Området har været udlagt siden 2009. For en del af området har lodsejeren plantet skov, og fået dette registreret som fredskov, hvilket hindrer byvækst på stedet. For den øvrige del vurderes den øvrige restrummelighed i Stensved at skulle udnyttes før der udbygges på disse arealer. Restrummeligheden på 5,9 ha i Stensved vurderes at være rigeligt til de kommende 12 år.

REDUKTION - KALVEHAVE (6,2 HA)

Arealudlægget er af ældre dato, og der har ikke været taget initiativ til realisering af byvækst på stedet. Det vurderes samtidig, at Kalvehave ikke rummer potentiale for byvækst i større grad, hvor fremtidig byvækst må ske på baggrund af mindre arealudlæg i forbindelse med konkrete projekter.

REDUKTION - BÅRSE (2,3 HA)

En mindre del af området blev lokalplanlagt i 1991 og er ikke blevet realiseret. Området vurderes velegnet til udbygning af de lokale rekreative værdier, hvorfor der er tanker om etablering af skovrejsning på arealet. Der er fortsat en mindre restrummelighed på 1 ha i Bårse, hvilket vurderes at være hensigtsmæssigt, da byvæksten bør ske på baggrund af mindre arealudlæg i forbindelse med konkrete projekter.

REDUKTION - KASTRUP -NDR. VINDINGE (14,2 HA)

På baggrund af ønsket om planlægning for Vordingborg Vest 2½ km syd for Kastrup-Ndr. Vindinge, er det vurderet hensigtsmæssigt, at de store arealudlæg i Kastrup-Ndr. Vindinge flyttes.

Der er tale om et større udlæg i landzone på den vestlige side af jernbanen, hvor lodsejer i forbindelse med hidtidige kommuneplanrevisioner har fremsat ønske til at området skulle udgå af planlægningen. Eksisterende byzonearealer på ejendommen fastholdes til fremtidig byvækst. Derudover et mindre areal øst for banen, hvor der påtænkes etableret skovrejsning, da området vurderes at ligge inden for støjkonsekvensområdet for jernbanen, og dermed vurderes uegnet til fremtidig bebyggelse.

Der er fortsat en mindre restrummelighed på 3,3 ha i Kastrup-Ndr. Vindinge fordelt på 3 arealer. Denne restrummelighed vurderes at kunne dække efterspørgslen de kommende 12 år.

REDUKTION – NYRÅD (1,7 HA)

I forbindelse med strategiplan for den kommunale investering i byvækst blev det besluttet at dette areal skulle udgå af kommuneplanen af hensyn til de rekreative omgivelser på stedet.